Chemické čištění filtru pevných částic

Tiskové zprávy a novinky Volkswagen
Odpovědět
admin
Administrátor
Příspěvky: 100
Registrován: pát 05. lis 2010 15:20:39
Kontaktovat uživatele:

Chemické čištění filtru pevných částic

Příspěvek od admin »

Chemické čištění filtru pevných částic

Úvodem řekněme, že filtr pevných částic bývá označován jako DPF filtr nebo FAP filtr. Jeho hlavním úkolem je zachytávání sazí v prostoru keramického sítka tak, aby v něm saze shořely. Tím se výrobci automobilů snaží dosáhnout toho, aby centra měst byla čistší. Časem se však každý takový filtr ucpe. Jedním z řešení je jeho chemické čištění. Někdo to dokonce nazývá i amatérské čištění, a to hlavně z toho důvodu, že proces tohoto čištění je drahý a výsledek nejistý.

V podstatě je při tomto čištění nutno nalít do prostoru DPF filtru speciální roztok. Roztok by se měl nalít tak, aby vyplnil těleso DPF filtru. Existují DPF filtry, kde je přímý přístup k sítku. Nicméně mnoho modelů je dělaných tak, že přístup k sítku není přímo. V takovém případě je vhodné ještě před nalitím seříznout část obalu DPF filtru tak, aby byl přímý přístup ke keramickému sítku filtru pevných částic. Při řezání je třeba dát velký pozor na to, aby se nezařízlo i do tělesa DPF filtru (přímo do sítka).

Před nalitím rozpouštědla je nutné uzavřít spodní část DPF filtru tak, aby z něj drahá chemikálie nevytekla. Na jeden filtr je nutné použít cca 3–6 litrů roztoku. Rozpouštědlo se nechá asi 24 hodin působit a poté následuje čištění DPF filtru, takzvaný „proplach“. Celé to spočívá v tom, že se chemikálie vypustí a následně se těleso DPF filtru vystříká tlakem horké vody. Při vypouštění je třeba nezapomínat, že daná chemikálie je zdraví škodlivá a měla by být izolována do separátní nádoby a následně ekologicky zlikvidována. Na toto však mnoho mechaniků zapomíná a vypouštějí si to vesele přímo na dvoře. Roztok funguje opravdu spolehlivě a saze rozpouští. Jenže kanálky sítka DPF filtru jsou tak jemné, že pomocí tlaku horké vody není možné vystříkat veškerý odpad z tělesa filtru. V podstatě při čištění z filtru bude vytékat černá hmota, která je směsí karcinogenů a chemického rozpouštědla. Právě z tohoto důvodu je toto čištění i poměrně zdraví škodlivé, nemluvě o tom, kde celý tento odpad končí.

Problém tohoto čištění je především v jeho výsledku, jelikož kanálky DPF filtru nejsou vedeny zcela přímo, a tak není ani možné vodou vystříkat veškerý odpad z tělesa sítka. Po namontování tohoto filtru se totiž často stává, že vozidlo najede cca 500 – 12 000 km a následně je tento DPF/FAP filtr znovu ucpaný. Nesmíme zapomínat, kolik celá tato zábava s nejistým výsledkem stojí. Pro příklad, roztok přibližně 500 Kč/litr čili cca 1 500 – 3 000 Kč jen za roztok. K tomu je třeba připočítat práci mechanika cca 3 000 – 9 000 Kč. Za tyto peníze máte nejistý výsledek. Při takovém čištění je vysoce pravděpodobně, že servis navštívíte znovu. Je možné, že se opět necháte přemluvit k takovému čištění. Avšak čím více je filtr ucpaný, tím víc se zkracuje jeho životnost po čištění. Nesmíme také zapomínat, že v tělese DPF filtru je většinou umístěno i katalyzační sítko (u většiny vozidel). Právě takovým čištěním dochází i k poškození katalyzátoru. Z důvodu vysoké ceny a hlavně nejistého výsledku je určitě lepší uvažovat o koupi nového filtru pevných částic.
Přílohy
IMG_1699.JPG
IMG_1699.JPG (75.9 KiB) Zobrazeno 17118 x
P1160280.JPG
P1160280.JPG (199.34 KiB) Zobrazeno 17118 x
IMG_1213.JPG
IMG_1213.JPG (147.16 KiB) Zobrazeno 17118 x
dpf-filter-vw-passat-touran-caddy-octavia-skoda-superb32.JPG
dpf-filter-vw-passat-touran-caddy-octavia-skoda-superb32.JPG (94.16 KiB) Zobrazeno 17118 x
dpf-filter-vw-passat-touran-caddy-octavia-skoda-superb30.JPG
dpf-filter-vw-passat-touran-caddy-octavia-skoda-superb30.JPG (88.44 KiB) Zobrazeno 17118 x

Odpovědět